Ik heb lang nagedacht over de kielen. Repareren of nieuwe kielen maken? De verschillende vrienden/experts/botenbouwers waren het niet met elkaar eens.
Door de (thuis)bouwer van de cat zijn de kielen ongeveer midden onder de romp gezet. Nadat de enkele motor vervangen was door 2 Solè mini 26PK met saildrive kantelde het schip bij droogvallen achterover en kwam op de roeren te staan. Daardoor werd ook de achterkant van de kiel (te) zwaar belast.
Samen met de toch slechte staat van de kielen heeft me dit doen besluiten de kielen te vervangen. Via de ontwerper Woods heb ik tekeningen gekregen van andere kielen, die meer naar achteren geplaatst worden en beduidend sterker zijn.
In de garage thuis ben ik begonnen met de bouw van de frames voor de kielen. En inmiddels heb ik beide kielen onder het schip weggezaagd.
Het frame wordt straks voorzien van een 12 mm multiplex plaat, een hardhouten kielzool en het geheel ingepakt in epoxy/glasvezel. Dit doe ik niet meer thuis maar op de werf bij de boot, omdat ik de kielen dan niet meer alleen kan tillen. Het frame alleen is nog hanteerbaar.
Uiteindelijke worden de kielen met epoxy/glasvezel aan de rompen gelijmd.
Daar waar straks de nieuwe kielen gelijmd worden heb ik de onderkant tot op het glasvezel kaal geschuurd.
De nieuwe kielen verder afgemaakt en naar de werkplaats gebracht. Daar de multiplexplaten op het frame gelijmd en voorzien van glasvezel.Kielbalk aangebracht en de slijtvlakken voorzien van Aramide/Keflar. De kielen uitgelijnd met de romp. Vervolgens aan de romp gelamineerd. Glasvezel kwaliteit Triaxiaallegsel 600 gr/m² 0º/+45º/-45º.
Recente reacties