De roerbladen bleken ingewaterd en de assen aan de onderkant krom. Veel energie verspild met het slopen van de ouder roerbladen om de assen opnieuw te kunnen gebruiken. Uiteindelijk nieuwe rvs roerbladen laten maken en nieuwe assen.
okt 04
Onderwaterschip
Het onderwaterschip is geheel kaal gehaald. Met krabber en stofzuiger. Vervolgens geschuurd en in 4 lagen epoxyverf gezet. Daarna was het klaar voor de antifouling.
okt 04
Schilderwerk
Omdat er nog tijd over was dat het schip in de (verwarmde) loods stond heb ik besloten het gehele schip te schilderen.Gelukkig had ik hierbij vaak hulp.
mei 19
De kuip
De vloerluiken in de kuip moeten (gedeeltelijk) worden vervangen. Vooral op de hoeken zijn ze ingewaterd en rot. Uiteindelijk besloten alle vloerluiken te vervangen en nieuw te maken.
mei 19
Het voordek
In het voordek en speciaal rond de luiken is het dek ingewaterd en rot. Vooral rond de ankerlier. Ook zijn een aantal luiken is rot en moeten vervangen. De zaag in het dek gezet en daar bleek dat ook de voorbalk in het midden onherstelbaar aangetast was dat ook deze moest worden vervangen.
Dat was wel een tegenvaller. Voordeel is dat daarna de voorbalk en het frame waar de ankerlier op staat geheel nieuw en sterker konden worden gemaakt.
Al met al was het voordek de grootste en ingrijpendste klus van het hele project.
mei 19
De ramen
De ramen aan bakboord lekken. Het hout is plaatselijk ingewaterd en rot. Er zit niets anders op dan de gehele zijkant eruit te zagen en een nieuw frame te maken voor de ramen.
Dat wordt vervolgens op maat gemaakt en met epoxy en glasvezel opnieuw in de opbouw gelijmd.
mei 15
De Kielen
Ik heb lang nagedacht over de kielen. Repareren of nieuwe kielen maken? De verschillende vrienden/experts/botenbouwers waren het niet met elkaar eens.
Door de (thuis)bouwer van de cat zijn de kielen ongeveer midden onder de romp gezet. Nadat de enkele motor vervangen was door 2 Solè mini 26PK met saildrive kantelde het schip bij droogvallen achterover en kwam op de roeren te staan. Daardoor werd ook de achterkant van de kiel (te) zwaar belast.
Samen met de toch slechte staat van de kielen heeft me dit doen besluiten de kielen te vervangen. Via de ontwerper Woods heb ik tekeningen gekregen van andere kielen, die meer naar achteren geplaatst worden en beduidend sterker zijn.
In de garage thuis ben ik begonnen met de bouw van de frames voor de kielen. En inmiddels heb ik beide kielen onder het schip weggezaagd.
Het frame wordt straks voorzien van een 12 mm multiplex plaat, een hardhouten kielzool en het geheel ingepakt in epoxy/glasvezel. Dit doe ik niet meer thuis maar op de werf bij de boot, omdat ik de kielen dan niet meer alleen kan tillen. Het frame alleen is nog hanteerbaar.
Uiteindelijke worden de kielen met epoxy/glasvezel aan de rompen gelijmd.
Daar waar straks de nieuwe kielen gelijmd worden heb ik de onderkant tot op het glasvezel kaal geschuurd.
De nieuwe kielen verder afgemaakt en naar de werkplaats gebracht. Daar de multiplexplaten op het frame gelijmd en voorzien van glasvezel.Kielbalk aangebracht en de slijtvlakken voorzien van Aramide/Keflar. De kielen uitgelijnd met de romp. Vervolgens aan de romp gelamineerd. Glasvezel kwaliteit Triaxiaallegsel 600 gr/m² 0º/+45º/-45º.
Recente reacties